Phishing; de kwetsbaarheid van de mens
21:17 uur @ 12-05-2019 - directe link - Tags: Awareness, Mail, Phishing
Phishing is al sinds jaar en dag een succesvolle manier om geld te
verdienen of om schade aan te richten. In de jaren '80 en '90 werd dan
gedaan met onder andere spookfacturen per post, de laatste jaren gebeurt
dat de hele dag door per e-mail.
Doel van phishing
Doorgaans is de bedoeling van phishing geld verdienen. Bij ongerichte aanvallen gaat dat vaak door:
- jouw bankgegevens te stelen en er vandoor te gaan met (een deel van) jouw geld;
- mining software bij jou te installeren en de computerkracht te gebruiken voor het mining van digitale munten (bijv. Bitcoin);
- jouw
bestanden te versleutelen (cryptoware) en tegen betaling dit weer
ongedaan te laten maken (wat trouwens niet gegarandeerd is);
- jou
aan te zetten tot het zelf overmaken van geld naar een andere rekening,
veelal met een vreemde smoes over dat je een grote prijs hebt gewoon of
een wildvreemde die jouw hulp nodig heeft (419-scam);
Bij gerichte aanvallen maakt men naast de bovenstaande manieren, ook gebruik van o.a.:
- CEO-fraude:
het aanzetten van hooggeplaatste medewerkers tot het uitvoeren van een
bepaalde actie, vaak door het zich voordoen als een andere
hooggeplaatste medewerkers;
- malware aanbieden per mail om
persistente toegang te verkrijgen tot een bedrijfslaptop en/of -netwerk.
Deze e-mail, het initiële bestand en de daadwerkelijke malware kunnen
gepersonaliseerd zijn en/of aangepast zijn aan de huisstijlen van de
persoon of het bedrijf dat aangevallen wordt;
- credential
stealing; het proberen te verkrijgen van inloggegevens van medewerkers
om vervolgens (op een later moment) toegang te krijgen tot bepaalde
applicaties en/of het bedrijfsnetwerk van waar de betreffende medewerker
werkt.
Voorkomen is niet 100% mogelijk?
100%
beschermen en voorkomen is, mijns inziens, niet mogelijk. Maar wat kan
je doen om de kans op een succesvolle aanval zo goed mogelijk te
voorkomen en de impact van een succesvolle aanval zo goed mogelijk te
beperken?
Technische maatregelen
Technisch kan er het een en ander aan beschermingsmaatregelen getroffen worden, denk hierbij aan:
- een virusscanner of Endpoint Detection and Response (EDR) applicatie op de laptop*;
- een virusscanner op de mailserver (bij voorkeur van een ander merk dan op de laptops aanwezig is);
- zorg ervoor dat alle software op de computer altijd up-to-date is;
- verwijder
zoveel mogelijk software van de laptop die niet noodzakelijk is, ook
ondersteunende software die je niet nodig hebt, bijvoorbeeld: als er
geen Java noodzakelijk is voor een bepaalde applicatie, de-installeer
deze dan;
- filters op de e-mailservers of op de e-mailcliënt waardoor malafide linkjes verwijderd worden;
- zorg
ervoor dat je alle accounts beveiligt met two factor authentication
(2FA); daarmee verplicht je de gebruiker bij het inloggen niet alleen
met een gebruikersnaam en wachtwoord in te loggen, maar ook met een
unieke pincode die je verkrijgt via bij voorkeur een zogenoemde Authenticator (een One Time Password (OTP)
applicatie) of per SMS / telefoon (bij voorkeur niet,
behalve als het gebruik van een Authenticator geen optie is).
Mitigeren van menselijke falen
Naast
de technische maatregelen, die echt niet mogen ontbreken, hebben we nog
een andere kwetsbaarheid. Dat is namelijk: de mens. De mens is in staat
om fouten te maken, vaak handelend te goeder trouw of door het missen
van kennis.
Maar wat kan je dan wel doen om de mens weerbaarder te maken? Hieronder een aantal suggesties:
- als je een mail niet verwacht, wees dan extra alert of deze mail te vertrouwen is of niet;
- als
er een link in de mail staat, ga er dan met de muiscursor opstaan en
kijk welke link er verschijnt (direct bij de muiscursor of anders links
of rechts onderin het scherm);
- als een link niet verwijst naar de (echte) website van het bedrijf in kwestie, wees dan extra alert;
- de
afzender van een e-mail is eenvoudig te vervalsen; als je twijfelt over
een ontvangen e-mail neem dan telefonisch of via de e-mail contact op
met de afzender en gebruik hiervoor de contactgegevens die je zelf hebt;
- mocht
je dan toch geklikt hebben op een link: voer dan nooit jouw
inloggegevens en/of persoonlijke gegevens en/of betaalgegevens in naar
aanleiding van een e-mail die je spontaan hebt ontvangen;
- mocht
je een mail ontvangen met een bijlage en je verwacht deze mail niet,
open dan de bijlage überhaupt niet; mocht je de mail wel verwachten en
twijfel je? Neem dan contact op met de verzender en gebruik hiervoor de
contactgegevens die al bij jou bekend zijn;
- oefen periodiek en structureel op het herkennen van phishing (phishing-test en awareness game).
Mocht je naar aanleiding van dit blog vragen hebben of wil je reageren? Neem dan gerust contact op of reageer op de gekoppelde Twitter-post.
Blijf alert, denk na en wees veilig. ./Barry
* lees: laptop, desktop, tablet, smartphone
Linktips
Een aantal Authenticator apps ter inspiratie: Authy (for Android), FreeOTP (for Android), Google Authenticator (for Android) en Microsoft Authenticator (for Android). Implementatie hiervan is terug te vinden in de diverse handleidingen.